סעיף 46 לפקודת מס הכנסה – הכרה בתרומות לעמותות

סעיף 46 לפקודת מס הכנסה – הכרה בתרומות לעמותות

מרבית הישראלים אמנם מעדיפים שהמוטיבציה העיקרית שתדרבן אותם לתרום למטרות צדקה תנבע ממניעים אלטרואיסטיים ומהרצון להיטיב עם אחרים, אבל חשוב גם לדעת שאם כבר אתם נוהגים לתרום ולתת, אתם יכולים ליהנות "על הדרך" גם מכמה הטבות מס.

הבנת אסטרטגיות המס הקשורות לתרומות לעמותות, יכולה לעזור לכם להחליט כמה לתרום ומתי? הבנה זו תאפשר לכם להעניק את הסכום המקסימלי לצדקה ולקבל בתמורה את יתרונות המס המרביים. ערך הנתינה הוא מנת חלקם של לא מעט אנשים ומשפחות ששמחים לסייע לעמותות השונות הפועלות במישור האזרחי למען אוכלוסיות חלשות בחברה שלנו. הצדקה, כשלעצמה, היא כוח משמעותי שמגויס לטובת טיפול בצרכים של קהילות שונות בארץ. למרבה המזל, ערך הנתינה מוכר גם על ידי חוקי מס ההכנסה בארץ, המספקים תמריצי מס כדי לתמוך באלה שרוצים להשתמש בכספים שלהם כדי לעשות טוב ולהפוך את העולם שלנו לאמפטי ולאכפתי יותר.

כיצד תרומות יכולות לעזור לקבל יתרונות מס מקסימליים?

לצורך כך, הכירו את סעיף 46 לפקודת מס הכנסה העוסק בתרומה שתרם אדם בשנת המס לעמותה או מוסד ציבורי המהווה קרן לאומית כמו למשל הסוכנות היהודית לא״י, המגבית המאוחדת לישראל, הקרן הקיימת לישראל או ההסתדרות הציונית העולמית או כל מוסד ציבורי העונה להגדרת החוק. להלן ההגדרות המרכזיות מתוך החוק שחשוב להכיר:

  • תורם ״יחיד״ – יקבל זיכוי מסכום המס שהוא חייב לשלם באותה שנה, בשיעור של 35% מסכום התרומה.
  • תורם שנחשב ״חבר בני אדם״ – יקבל זיכוי בשיעור שנקבע על פי מספר תנאים אותם מפרט החוק (כמו ״שלא יינתן זיכוי בשנת מס פלונית בשל סכום כולל של תרומות העולה על 30% מההכנסה החייבת של הנישום באותה שנה…״). במקרים שכאלה, עדיף להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס המתמצא ברזי החוק ויוכל לייעץ לכם באשר ליתרונות המס המקסימליים שתוכלו להשיג באותה שנת מס.

התייעצות עם איש מקצוע מאפשרת לנווט בין כל סעיפי החוק כדי לקבל את מקסימום זיכוי המס האפשרי במקרה שלכם. למשל, לפי סעיף 46א בחוק – זיכוי בשל תרומות לטובת השתתפות במימון מחקר ופיתוח שמבצע אדם אחר (כמו, הטבות להשקעה בניירות ערך שתמורתם נועדה למחקר מדעי) – לא יעלה על 50% מההכנסה של הנישום החייבת במס בשנה בה מדובר.

עמותות בישראל למען מגזרים שונים בחברה

כאשר אתם מחליטים לתרום מכספכם לטובת אחרים, סביר להניח שאתם מחפשים את העמותה שפעולתה קרובה יותר לליבכם כך למשל עמותות למען ילדים, נשים, חולי סרטן וכן הלאה. הנה דוגמה של שלוש עמותות שישמחו לקבל מכם תרומות, ובתמורה, תוכלו לקבל זיכוי ממס ההכנסה –

  1. "המפעל להכשרת ילדי ישראל": ארגון שמטרתו להעניק בית לילדים בסיכון בגילאים שבין 4 ל-18, לחנך ולשקם אותם.
  2. "עמותת אנוש": עמותה הפועלת בתחום השיקום בבריאות הנפש ומסייעת לאלה המתמודדים עם מגבלה נפשית כלשהי.
  3. "כוכבי המדבר": עמותה המתמקדת בפיתוח דור מנהיגות חדש בקרב האוכלוסייה הבדואית. העמותה פועלת כדי לשנות את המציאות של הבדואים החיים בדרום הארץ ולהוביל אותם קדימה, כך שיוכלו להיות חלק בלתי נפרד מהחברה הכללית בארץ.