מתי לכתוב צוואה ולמה לשים לב?

מתי לכתוב צוואה ולמה לשים לב?

במהלך חייו צובר אדם רכוש וכספים (ולעתים גם חובות) המסמך המשפטי המגדיר כיצד היה רוצה שרכושו יחולק לאחר מותו. האם יעדיף כי כלל הרכוש יועבר לבן הזוג לתקופת חייו, יחולק בין מספר ילדים, או, בחלק מהמקרים יועבר דווקא לאדם שאינו נמנה על בני משפחתו או לעמותה כלשהי. למה לשים לב בזמן עריכת צוואה ומעט על משמעותה במאמר לפניכם.

למי יעבור רכושו של אותו אדם אם לא השאיר צוואה?

על פי החוק, במידה ואדם לא השאיר צוואה יחולק רכושו על פי חוק הירושה, דהיינו מחצית מהרכוש לאשתו (אם היו נשואים בזמן הפטירה) ומחצית תחולק באופן שווה בין ילדיו. אדם שלא הותיר אישה וילדים אך אחיו בחיים רכושו יחולק ביניהם ואם לא היו אחים בחיים כאשר נפטר והוריו בחיים רכושו יעבור אליהם.

עריכת צוואה: מתי כדאי לערוך את הצוואה?

בניגוד לאירועים אחרים בחיינו בהם אנו יכולים להעריך מתי יתרחשו (כמו לידת ילד, נישואין ואירועים דומים) את תאריך הפטירה איש אינו יודע. לכן, בדרך כלל כדאי לבצע כתיבת צוואה בסמוך לאירועי חיים שונים או כאשר יש שינוי מהותי בהרכב הנכסים ברשותכם. רכשתם דירה חדשה? שנו את הצוואה בהתאם. התגרשתם או הצטרף ילד חדש לקן המשפחתי? זה הזמן לערוך צוואה או לשנותה.

למה כדאי לשים לב כשכותבים את הצוואה?

לפני כתיבת צוואה רצוי לערוך רשימה מסודרת של כל הנכסים ברשותכם כיום, לרבות נכסים בהם יש לכם חלק. גם עסק קיים או שותפות בעסק יכולה להיחשב כנכס שיש להתייחס אליו בצוואה. בנוסף, נכסים הנמצאים מחוץ לגבולות הארץ, גם אם לא הוצהרו בעבר עשויים ליצור מחלוקת עתידית בין היורשים אותה ניתן למנוע באמצעות אזכור בצוואה.

עריכת הצוואה: חלוקת הרכוש בהתאם לאחוזים ולא כסכום קבוע

מכיוון שסכום הכסף שיהיה בחשבונות אלה בזמן הפטירה אינו ידוע, נהוג לחלק את הרכוש באמצעות אחוזים. למשל, אם אדם מעוניין להוריש חצי מרכושו לאשתו ואת שאר הרכוש לחלק בין ילדיו יצויין במפורש בזמן עריכת צוואה כי האישה תקבל מחצית מהכספים ומהנדל"ן והילדים יזכו לחלוקה שווה ביניהם של 50 האחוזים הנותרים.

אך מדוע לציין חלוקה זו – שכן לכאורה, מקרה זה מכוסה בחוק הירושה. אז האם צריך לציינו בצוואה? לעתים, חלק מהילדים דורשים אחוז גבוה יותר מאחיהם ופונים לבית המשפט על מנת להגדיל את חלקם. בנוסף, לעתים, אם לא נכתבה צוואה מנסה בת הזוג לדרוש כי בית המשפט יאפשר לה להתגורר בדירה בה חיו בני הזוג לכל תקופת חייה. אם לא נכתבה צוואה יתכן ובית המשפט ידון בנושא וישנה את החלטתו בהתאם לסטטוס הפיננסי של כל אחד מהיורדים. לכן, אם תרצו לחסוך מחלוקות עתידיות אל תוותרו על כתיבת צוואה – השאירו אחריכם מסמך ברור עם הוראות מדויקות כיצד תרצו שרכושכם יחולק.

מה עם הדירה המשותפת לך ולבן הזוג?

פעמים רבות זוגות מחליטים ביניהם שהדירה בה הם מתגוררים תישאר בבעלות בן הזוג השני שיוכל להתגורר בה עד יומו האחרון. לכאורה, ביניהם יש הסכמה שאינה צריכה לעלות על הכתב. חשוב לזכור, כי על פי החוק בישראל כלל הרכוש מתחלק באופן שווה בין בן הזוג של הנפטר (50%) לבין הילדים ולכן עלול להיות מצב שבו הילדים ירצו לממש את זכותם באופן מיידי למחצית הדירה ויחייבו את בן הזוג שנותר בחיים למכור אותה.

לכן, מומלץ לערוך מסמך המכונה "צוואה הדדית" בה שניכם מסכימים כי כאר אחד מכם ילך לעולמו הדירה תישאר במלואה בבעלות בן הזוג השני ורק כאשר שניכם תלכו לעולמכם תחולק בין הילדים. עריכת צוואה הדדית הפכה להיות נפוצה במיוחד ומבטיחה את המשכיות השהות בדירה ללא מחלוקות משפטיות העשויות לפלג את המשפחה.

צוואה שלא נערכה לפני נוטריון או עו"ד דין מומחה בתחום

לפני שנים רבות היה נהוג כי אדם ערך את צוואתו בעצמו והפקידה בידי אחד מבני המשפחה או בידי צד שלישי. עד היום קיימת צוואה מסוג זה, המכונה צוואה בעדים (כאשר מספיקים שני עדים על מנת להפוך אותה לחוקית). הבעייתיות בצוואה זו היא שקל מאד לטעון לאחר מכן שאינה חוקית ויורשים פוטנציאליים המעוניינים לשנותה עשויים להצליח לשכנע את בית המשפט שלא נעשתה כראוי. לכן מומלץ להעזר בעת כתיבת צוואה בעו"ד מומחה ולהפקידה בבית המשפט מייד לאחר שנכתבה.

כתיבת צוואה: רצונו של המנוח בנושאים נוספים מלבד חלוקת הרכוש

נציין, לסיום, כי כתיבת צוואה מאפשרת להביע את רצונכם לא רק בדבר חלקות הרכוש אלא גם בעניינים שונים הנוגעים לדרך הקבורה המועדפת או מי יטפל בילדיו אם שני בני הזוג ילכו לעולמם. חשוב לציין כי כאשר בית המשפט נדרש להכרעה בנושא הילדים האמור בצוואה ישמש בהמלצה בלבד המעידה על רצונו של המנוח אך אינה מחייבת – ההחלטה שתתקבל בסוף תבוסס על פרמטרים שונים המשפיעים על טובת הילד.