מה הדין לגבי השתמטות מהצבא

מה הדין לגבי השתמטות מהצבא

חלק בלתי נפרד מהזהות הישראלית הוא השירות בצבא והמסלול הידוע מראש – גן, בית ספר, תיכון, צבא. במדינת ישראל חל חוק גיוס חובה לצה"ל בהתאם לחוק שירות הביטחון התשמ"ו 1986. השתמטות מהצבא נחשבת לעבירה פלילית והענישה עליה יכולה להיות חמורה.
יש הבדל בין אי גיוס לצבא ובין השתמטות מגיוס בדרכים בלתי חוקיות ויצירת מצג שווא להשגת פטור חוקי.
אי גיוס לצבא עשוי לנבוע מטעמים שונים כמו התנגדות לשירות צבאי או רצון לעבוד וללמוד או לטייל במקום להתגייס. ניתן להשיג פטור מגיוס גם בדרכים חוקיות בליווי משפטי ולהימנע מהשתמטות שעשויה להגיע לאישום פלילי ומאסר בפועל.

מהי השתמטות מהצבא?
השתמטות מהצבא יכולה להיעשות במגוון מקרים וטכניקות, למשל, נישואים פיקטיביים היות ואישה נשואה פטורה משירות צבאי, אך נישואים פיקטיביים פירושם מיסוד הקשר בנישואים רק לצורך קבלת פטור ללא כוונה להמשיך את הנישואים.
יש מי שגם מנסות להשיג פטור מטעמי הכרה דתית שאפשרי להשגה, אך השתמטות מגיוס היא כשההכרה הדתית אינה מבוססת והבחורה אינה דתיה.
אחרים בוחרים להציג אישורים רפואיים כוזבים או מתחזים לחולים פיזית או נפשית על מנת להשיג פטור מהגיוס. השתמטות נעשית גם בדרך של עזיבת הארץ והימנעות משיבה לארץ בשל פנייה של לשכת הגיוס.
בכל מקרה, השתמטות מהצבא נחשבת לאקט פלילי והמשטרה הצבאית בשילוב משטרת ישראל יצאו לחיפוש ומעצר של מי שמוגדר כמשתמט.

מהו דינם של המשתמטים וכיצד ניתן לקבל פטור משירות צבאי?
חשוב להבין את ההשלכות הפוטנציאליות להשתמטות בין אם מדובר באי התייצבות במועד הגיוס או בקבלת פטור על סמך מצג שווא. משתמטים עומדים לדין משמעתי והעונשים משתנים ותלויים בנסיבות השונות: נזיפה, התראה ואף כליאה בבית סוהר צבאי עד 3 שנים מאשר בפועל.
לעונשים אלה נוסף הקלון של השתמטות משירות צבאי כפי שהיא נתפסת בציבור הישראלי. שירות צבאי הוא חלק מחובות האזרח והביקורת על השתמטות היא חריפה ועשויה לפגוע בתדמית, בקריירה ובעתיד כולל במציאת עבודה על אף שהחוק אוסר על אפליה. סלבריטאים שהשתמטו מהצבא מרבים לספר בראיונות על החוויות השליליות בעקבות השתמטות מהצבא כך שגם אם לא עומדים מול שופט או לא מקבלים עונש חמור, חוות הדעת הציבורית עשויה להקשות לאורך הדרך.
המאבק של צה"ל והמדינה בהשתמטות בא לידי ביטוי הן בענישה המחמירה בשנים האחרונות והן בפעולות ההסברה לעידוד גיוס ומניעת השתמטות. ישנן גם פעולות נקודתיות למניעת או הערמת קשיים על משתמטים פוטנציאליים כמו מניעת הארכת הדרכון למניעת יציאה מהארץ לפני שירות או בדיקות דקדקניות למי שבוחרת להינשא או טוענת לפטור מטעמי הכרה דתית.
אם בכוונתכם לא להתגייס, עדיף שתפסלו מראש את הדרך הלא חוקית ותפנו לייעוץ משפטי על מנת לבחון את הדרכים החוקיות בהשגת פטור מגיוס. ניתן לבצע בדיקות רפואיות  אם יש בעיה רפואית לפטור משירות צבאי או בעיה ומצוקה נפשית להורדת הפרופיל ולקבל פטור מגיוס לצבא.
אם הפטור המבוקש מגיוס הוא מטעמי דת, יש לספק הצהרה על אורח חיים דתי חתומה על ידי דיין או שופט שיש להגיש כבר מגיל 16 וחצי. קיימת גם אפשרות לקבלת פטור מטעמי מצפון על בסיס בקשה מנומקת כולל ראיון בועדת חריגים. בדקו מה ניתן לעשות במידה ואתם גרים בחו"ל ולא מעוניינים להתגייס ואפשר לשקול גם הליכים אלטרנטיביים כמו שירות לאומי.
אל תתמודדו לבד עם תהליך קבלת פטור משירות צבאי כדי לא להגיע למצב של השתמטות. שקלו היטב לפני שתחליטו לא להתגייס ופנו לעורכי דין שמתמחים בנושא ויוכלו ללוות אתכם בפרוצדורה של השגת פטור משירות צבאי.