יתרונות מול חסרונות בהוצאת דרכון רומני לבד

 

 

אזרחות רומנית נחשקת היא משהו שאפשר להוציא לאחר תהליך ארוך של הגשת מסמכים, איתורם והגשתם, יחד עם הצהרות ואיסוף חתימות קפדני במיוחד. התהליך עצמו מחייב עזרה מקצועית של עורכי דין ולמרות הפיתוי הרב לעשות את זה בעצמכם כי זה זול יותר ומהיר יותר מבחינתכם, רצוי לדעת כי הוצאת דרכון רומני לבד עלולה להסתיים בכישלון ובקבלת סירוב מהשגרירות הרומנית בגלל סיבות שונות. אמנם, זה נשמע טבעי להוציא אזרחות כאשר הוריכם או סביכם או משפחתכם נולדה ברומניה והחזיקה באזרחות רומנית עד שעלתה ארצה, אבל יש עוד סעיפים ותתי סעיפים שמונעים מכם לקבל באופן אוטומטי את האזרחות הרומנית אם אינכם מתמצאים בפרוצדורה ולא יודעים בדיוק מה חשוב לדעת וכיצד להציג זאת לשגרירות.

מה חשוב לדעת על הוצאת אזרחות רומנית?

בעיקרון, כל מי שנולד להורים או סבים שיש או הייתה להם אזרחות רומנית ונשללה מהם או שאיבדו אותה בגלל נסיבות היסטוריות ופוליטיות, יכול על פניו להגיש בקשה לאזרחות. זה נשמע פשוט, אלא שחוקים שונים ברומניה שנחקקו עם השנים וחלקם נועד לתקן עוולות פוליטיות והיסטוריות, לוקחים בחשבון את התהפוכות האלה וקובעים תאריכים מדויקים שלפיהם קובעים אם יש לאבותיכם אזרחות רומנית תקפה או כזאת שאפשר להתחשב בה ולקבל אותה כבסיס להגשת בקשה לאזרחות רומנית. מי שאינו צאצא לרומנים על פי התאנים האלה פשוט אינו יכול להגיש בקשה וכל התהליך שיעשה לבד לא יועיל לו. רצוי, אם כך, להתייעץ לפני שעושים זאת כדי לבדוק בוודאות את הזכאות שלכם לאזרחות כזאת.

החלפת ריבונות בחבלי ארץ ברומניה

בשטחי רומניה השונים היו עם השנים כמה מקרים של החלפת ריבונות בין רומניה למדינות מסביבה, ולכן גם אם הוריכם נשבעים שהם רומנים או בעלי זיקה לרומניה, ושהסבא והסבתא שלכם אמנם באו ממקום מסוים ש"נחשב לרומניה", זה יהיה בתוקף רק אם הממשלה הרומנית והחוקים שחוקקה אכן מכירים בריבונות רומנית בחבל ארץ זה במהלך השנים. את זה אפשר לבדוק בקלות בעזרת המסמכים המקוריים שתקבלו מהם ותציגו לפני השלטונות. את הבדיקה של התאריכים ומקום הלידה עושים אנשי מקצוע ובעיקר עורכי דין, והם אלה שיכולים לומר לכם אם תוכלו להגיש בקשה ואם כדאי להתחיל בתהליך המייגע מלכתחילה.

אימות מסמכים אותנטיים ואישורם

חשוב לדעת, עם זאת, שלא כל המסמכים הם מקוריים ואמיתיים. בשנים מסוימות יכול להיות גם שזייפו מסמכים מסוימים בכוונה כדי להציל יהודים מהנאצים או למלט יהודים מהשלטונות הקומוניסטיים, ולכן חובה לבדוק אותם ולהשוות למקור. לשם כך תצטרכו גישה למסמכים ולמשרדי ממשלה ולפעמים אפילו לעשות עבודת מחקר, ומי יכול לעשות את זה טוב יותר מאשר מומחים מנוסים שכבר יודעים היכן לחפש ואת מי לשאול? כך שיכול להיות שיש לכם מסמכים ואפילו התאריכים הנכונים, אבל עד שתגיעו למקור ותדעו בוודאות יכול להיות שתספגו כמה אכזבות ואפילו סירוב מהשגרירות הרומנית ותימנע מכם האזרחות המיוחלת.