הוצאת דרכון פולני – במה כרוך הדבר?

 

 

קבלת אזרחות פולנית סוללת את הדרך לקבלת דרכון של האיחוד האירופי (UE). אם אתם ממוצא פולני, תשמחו לדעת שחוק האזרחות החדש שחוקקה מדינת פולין מזכה צאצאים של אזרחיה בעבר לקבל היום אזרחות פולנית.

עם זאת, עדיין מדובר בעמידה בקריטריונים מסוימים ובעיקר בתקנות שונות שהופכת כל בקשת אזרחות למיוחדת במינה. מסיבה זו, אם אתם רוצים להשיג דרכון פולני, עדיף להיעזר במשרד עורכי דין המתמחה בתחום זה במקום להסתבך עם הבירוקרטיה הפולנית.

מי זכאי לקבל אזרחות פולנית?

רוב האנשים שההורים או הסבים שלהם נולדו בפולין, זכאים לקבל אזרחות פולנית בגין המוצא שלהם. בעיקרו של דבר, אתם זקוקים לפחות לאב קדמון אחד אשר נולד בפולין (או באחד משטחי פולין לשעבר) והתגורר בה לאחר שנת 1920.

האם פולין מתירה אזרחות כפולה?

כבעלי דרכון ישראלי, בוודאי לא תרצו לוותר עליו כדי לקבל דרכון פולני. למרבה המזל, בחוק הפולני אין התייחסות מדויקת לאזרחות כפולה.

חשוב לדעת שבעלי דרכון פולני מחויבים להשתמש בו במקרים שבהם מעורבות רשויות פולין. למשל, בכניסה לפולין או ביציאה ממנה.

כיצד אפשר להפוך לאזרחים פולנים?

אם אתם בנים למשפחה פולנית, מבחינה טכנית אתם כבר נחשבים לאזרחים פולנים ותוכלו לבקש מהרשויות לאמת את האזרחות שלכם – בין אם בזכות המוצא המשפחתי שלכם ובין אם על ידי עמידה בקריטריונים ספציפיים אחרים שקבעה ממשלת פולין.

קיימות שלוש דרכים להשגת אזרחות פולנית:

  1. על ידי לידה. אם לפחות אחד ההורים הוא אזרח פולני. זאת, בין אם נולדתם בתוך פולין או מחוצה לה.
  2. על ידי אימוץ, אם הילד הוא מתחת לגיל 16.
  3. על ידי קבלת ׳מענק׳ נשיאותי. נשיא פולין יכול להעניק אזרחות פולנית לאדם זר, ללא הגבלות או תנאים כלשהם. קיים תהליך ספציפי לסוג זה של קבלת אזרחות.

איך מקבלים אישור לאזרחות פולנית?

כדי לאשר את האזרחות הפולנית לה אתם זכאים בזכות המוצא שלכם, עליכם לפנות למשרד האזרחות בוורשה שתסייע לכם בהגשת הבקשה. הבקשה עצמה אמורה לכלול מסמכים שונים מתורגמים לפולנית, טפסים, רשומות ארכיון ומידע אחר נדרש.

הבקשה תיבדק על ידי גורם ממשלתי פולני, שיבדוק את המסמכים ולפעמים יבקש הבהרות נוספות (בפולנית כמובן). אם הגורם הממשלתי מרוצה מהתיעוד שהצגתם, תונפק לכם תעודת האזרחות.

איך תדעו אם הוא זכאי לאזרחות פולנית?

ראשית, אתם צריכים להיות עם שורשים פולנים, בדרך כלל די באב קדמון אחד שנולד בפולין והתגורר שם לאחר 1920. במילים אחרות יהיה עליכם להוכיח שאחד מאבות אבותיכם היה אזרח פולני לאחר 1920 ובזמן לידתכם.

כמה זמן לוקח עד שמקבלים אזרחות פולנית?

תהליך קבלת האזרחות בזכות המוצא המשפחתי יכול לקחת שנה או יותר. לאחר אישור האזרחות יהיו מספר צעדים נוספים שתידרשו לעשות. וביניהם, לקבל תעודות מהממשל הפולני (כמו תעודת לידה או נישואין אם רלוונטי), על מנת שתוכלו להגיש בקשה לדרכון.