האם כדאי לכם לבחור במשמורת משותפת?

האם כדאי לכם לבחור במשמורת משותפת?

זוגות רבים מתלבטים כיום כיצד להסדיר את זמני השהות עם הילדים. מחד, הם רוצים את הגמישות המלאה במהלך השבוע, שתאפשר להם לעבוד, לבלות ולצאת לחוגים. מאידך, זמני השהות ישפיעו במידה רבה על תשלום המזונות, ולכן יש אימהות שיעדיפו להישאר עוד יום אחד בבית עם הילדים בתמורה לתשלום גבוה יותר. במאמר זה נעשה סדר בתחום המשמורת ונגלה מה בתי־המשפט לענייני משפחה מעדיפים.

טובת הילדים מעל לכל

כיום, בתי המשפט לענייני משפחה דואגים ראשית לטובת הילד. לכן, ילדים עד גיל 6 יהיו בדרך כלל בביתה של האם, אם במשמורת משותפת עם האב ואם כמשמורן ראשי (הדבר מכונה 'חזקת הגיל הרך'). לזמני שהות עם שני ההורים יש השפעות פסיכולוגיות ורגשיות מיטיבות עם הילדים, ולכן יומלץ על שהייה עם ההורה שאינו משמורן כל סוף שבוע שני ומספר ימים במהלך השבוע.

כיצד הסדרי הראייה הללו ישפיעו על המזונות?

בעבר נהוג היה לקבוע משמורן ראשי אחד בעוד בן הזוג השני משלם מזונות. אך היום, קיימת אחריות הורית שוויונית יותר, והמזונות נקבעים לפי הזמן שהילדים שוהים בכל בית, הוצאות על מדור ומזון של כל הורה וכמובן הוצאות נוספות שמושקעות בילדים. תשלומים על חוגים, טיפולי שיניים ועוד מחולקים באופן שוויוני בין ההורים כאשר צד אחד מפצה את השני אם שילם סכום גבוה יותר. מזונות במשמורת משותפת נמוכים יותר בשל כך מהסכום המתקבל כמשמורן יחיד.

אם כך, האם כדאי לבחור להיות משמורן יחיד?

עבור חלק מההורים התשובה היא כן. אך יש לזכור כי מדובר בהחלטה מורכבת עם מספר שיקולים שיש לקחת בחשבון.
למשל, הורים רבים מתייחסים להיבט חשוב הקשור למשמורת על הילדים והוא האפוטרופסות. הורה שרוצה להיות מקבל ההחלטות העיקרי בחיי הילדים, ולקבוע באיזה מסגרות לימודיות ישהו במהלך היום והיכן יתגוררו יעדיף לקבל משמורת יחידנית. עם זאת, בעידן המודרני שבו שני ההורים עובדים בדרך כלל, יש הורים שמעדיפים להישאר עוד מספר שעות בעבודה וליהנות מהעובדה כי בן זוגם נמצא עם הילדים כאשר הם שבים מהמסגרת הלימודית.
במקום שהילדים יהיו בצהרון או עם מטפלת, הם יזכו לטיפול מסור מההורה השני, ובסוף היום ילונו בביתו. שיטה זו מאפשרת למשמורן הראשי ליהנות מזמן חופשי לבילויים, חוגים ומנוחה. לכן, גם אם בחרתם להיות משמורן ראשי, כדאי לקבוע בהסכם הגירושין הסדרי ראייה שמפנים לכם זמן.

מה הילדים מעדיפים?

הידעתם שלפעמים השופט בוחר לשוחח עם הילד/ים ולגלות באיזה בית הם מעדיפים לשהות? בחלק מהמקרים, במיוחד כאשר אחד ההורים טוען כי טובת הילד מחייבת שהילדים ישהו בביתו, דעתו של הילד תהיה משמעותית להחלטה הסופית. השיחה עם הילד/ים תתקיים בדלתיים סגורות. חשוב להכין את הילדים לשיחה הזו, ולברר באיזה בית הם היו מעדיפים לשהות עוד לפני השיחה. ייעוץ מקיף עם עו"ד לענייני גירושין יכול לסייע לכם להתכונן ולהסביר לילדים את מהות ההחלטה.

ההיבט הפסיכולוגי של הגירושין

לצד ההיבט המשפטי חשוב לזכור כי משבר גירושין פותח תקופה שמשפיעה גם על ההורים וגם על הילדים בדרכים שקשה לצפות אותן מראש. לכן, חשוב למצוא לצד עורך הדין שיסייע לכם בהיבט המשפטי, גם מלווים נוספים כמו פסיכולוג או עובד סוציאלי, אשר יוכלו לסייע להגיע להסדרי שהות הנכונים ביותר מבחינת הילדים.
לסיכום, אם אתם מתלבטים כיום אם לבחור במשמורת משותפת או להיות משמורן יחיד, כדאי להיוועץ בשירותיו של עורך דין מיומן המתמחה בדיני משפחה ובהסכמי גירושין. זכרו, כי ההחלטות שאתם מקבלים היום ישפיעו על משפחתכם לאורך עשורים רבים, ולכן לא כדאי להקל בהן ראש.