איך בעלי עסק נקלעים למצב של פשיטת רגל?

איך בעלי עסק נקלעים למצב של פשיטת רגל?

איך בעלי עסק נקלעים למצב של פשיטת רגל?

בעלי עסקים שלא מנהלים תזרים מסודר, לא מפרידים בין הוצאות והכנסות הבית והעסק ולא בוחרים בצורה נכונה את פתרונות המימון שמתאימים להם – עלולים להיקלע למצב של חדלות פירעון. למה זה קורה ואיך נמנעים מזה? הנה כל התשובות

הקמת עסק היא שאיפה של גברים ונשים בטווח רחב של גילאים. במקום להמשיך להיות שכירים או תלויים בגחמותיה של חברה חיצונית, הרבה אנשים מחליטים שהם רוצים להגשים חלום ולפתוח עסק מצליח. מצד שני, פתיחת עסק גם דורשת מידה מסוימת של אחריות ומיומנות ולא לכולם יש את התכונות המתאימות.

למה צריך לנהל את העסק היטב?

במקרים שבהם פתיחת וניהול העסק מתבצעים באופן שלא עולה בקנה אחד עם דרישות השוק, הסכנה היא מפני מצב של הליך פשיטת רגל וחדלות פירעון. לכן, כדאי לבעלי עסקים להכיר את הטעויות הנפוצות כדי להימנע מהן. בתוך כך, היכרות עם הטעויות הנפוצות היא גם דרך טובה לייעל את ההתנהלות הקיימת של העסק ולהגדיל עבורו את הרווחים.

מה הטעויות הנפוצות שבעלי עסקים עושים?

הנה למשל כמה תסריטים שבסיומם עלולים בעלי עסקים להגיע למצב של הליך פשיטת רגל וחדלות פירעון:

א. לא מנהלים תזרים מסודר – תזרים מזומנים של העסק מיועד לכל התחומים והענפים. ללא תזרים מסודר שמבוסס על תכנית עסקית מאושרת, אי אפשר לנהל אף סוג של עסק והסיכוי לחדלות פירעון עולה משמעותית. בפועל, את תזרים המזומנים כדאי לנהל לפי התכנית העסקית כבר מהרגע הראשון וניתן לעשות זאת גם עם כלים דיגיטליים וממוחשבים.

ב. לא מפרידים בין הוצאות הבית והעסק – הטעות הנפוצה אצל בעלי עסקים קטנים ובינוניים, שנמצאים בסיכון גבוה יותר לחדלות פירעון מאשר בעלי עסקים גדולים, היא לא להפריד בין הוצאות הבית והעסק. זו טעות שנובעת מכך שבעלי עסקים קטנים לא מתנהלים בצורה נכונה ונוטים לערבב בין ההוצאות. אחרי תקופה מסוימת של ערבוב כזה, אי אפשר לדעת האם העסק באמת רווחי והאם משתלם להמשיך להחזיק בו.

ג. לא בוחרים פתרונות מימון בהתאמה אישית – כל עסק זקוק בשלב מסוים לפתרונות מימון. מנגד, גם את פתרונות המימון צריך לדעת לבחור. כאשר בעלי עסקים בוחרים פתרונות מימון שלא מתאימים בדיוק להוצאות הצפויות שלהם, הסיכוי לפשיטת רגל עולה.

שלבים בתהליכי חדלות פירעון

החדשות הטובות הן שצריכים להתרחש כמה שלבים קריטיים עד שעסק ייקלע למצב של חדלות פירעון. במילים אחרות, הליך פשיטת רגל היא לא משהו שקורה ביום בהיר אחד – אלא שיאו של תהליך ארוך. לכל אורך התהליך הזה, על בעלי העסקים לשים לב לנורות האדומות ולהיזהר מהן. במקביל, כדאי לבעלי עסקים לבדוק כל הזמן מה קורה סביבם וכך לדעת מתי לצאת מענף שעומד לקראת קריסה ואיך להציל את נכסיהם השונים.