סוגי אזרחויות שונות ויתרונותיהם

סוגי אזרחויות שונות ויתרונותיהם

לישראלים רבים יש שורשים בפורטוגל, בפולין או ברומניה, אם בגלל אבותיהם שגורשו מספרד ומפורטוגל במאה ה-15, ואם בגלל היותם צאצאי משפחות ממזרח אירופה לפני מלחמת העולם השנייה. כעת, רבים מהם מנסים לזכות באזרחות שתזכה אותם בדרכון אירופאי, בעיקר מסיבות פרגמטיות.

קבלת אזרחות באחת המדינות החברות באיחוד האירופאי, מקנה אוטומטית את כל הזכויות שהן מנת חלקם של אזרחי מדינות אירופה, כולל פורטוגל, פולין או רומניה. אגב, כדי להקל על התהליך מומלץ להיעזר בשירותיו של משרד עורכי דין המתמחה בתחום זה.

מה מחכה לכם בכול אחת ממדינות אלה?

לקבל אזרחות פורטוגלית

פורטוגל מעניקה אזרחות לצאצאים של יהודי ספרד ושל הקהילות היהודיות בחצי האי האיברי. החוק הפורטוגלי מאשר לממש את זכות השיבה של צאצאי יהודי ספרד ופורטוגל, המבקשים באמצעות ההתאזרחות, לקבל את מלוא הזכויות והחובות הנלווים לכך.

לקבל אזרחות פולנית

פולין מתחילה להיראות כאפשרות אטרקטיבית לאזרחות לאחר שהצטרפה לאיחוד האירופי. עם זאת, המצב כאן מורכב יותר כי פקידי הממשל בפולין גוררים רגליים לעתים קרובות, כשהם מתבקשים לטפל בתביעות אישיות.

תהליך קבלת האזרחות הפולנית הוא גם קל וגם קשה. החקיקה עצמה גמישה וליברלית, אבל לעתים קרובות יש צורך לספק ראיות ומסמכים, אשר בהתחשב בחלוף הזמן ובהרס הארכיונים, הופכים את המשימה למורכבת.

לקבל אזרחות רומנית

אם בעבר הקרוב, רומניה לא נהגה להציב קשיים רבים בפני ישראלים שמקורם ברומניה וביקשו אזרחות, הרי שאחרי שאלפי ישראלים זכו לקבל אזרחות רומנית, הקשיחה מדינה זו את התנאים להשגת הדרכון. חשוב לקחת זאת בחשבון.

אזרחות באיחוד האירופי – מהם היתרונות?

הטבה #1 – אין צורך בוויזה. אזרחות באיחוד האירופי מקנה לכם זכות לנסוע בחופשיות בין 28 המדינות החברות באיחוד, ללא צורך בוויזה ובלי שום מגבלות אחרות.

הטבה #2 – זכויות מלאות מבחינת עבודה ומגורים. אזרחי האיחוד האירופי זכאים לעבוד או לחפש עבודה בכול אחת מהמדינות החברות באיחוד.

הטבה #3 – חינוך על-תיכוני מסובסד ומלגות. כאזרח האיחוד האירופי, תוכלו ללמוד בחינם או במחיר סביר מאוד במוסדות להשכלה גבוהה ב-28 המדינות החברות באיחוד וליהנות מקריירה מעניינת.

הטבה #4 – להקים או להרחיב את העסק שלכם. כאזרח האיחוד האירופי אתם יכולים לרשום חברה או להשיק סניף של עסק קיים ולבסס אותו בכל מדינה באיחוד שבה תבחרו.

הטבה #5 – זכות להגנה קונסולרית על ידי המדינות החברות באיחוד. כאזרחי האיחוד האירופי, כאשר אתם נמצאים במדינה שאין בה ייצוג של המדינה שלכם, תהיו זכאים להגנה על ידי הרשויות הדיפלומטיות של כל מדינה אחרת החברה באיחוד האירופי.

הטבה #6 – גישה להטבות בריאות לאומיות. על פי חוקי האיחוד האירופי, אזרחי האיחוד נהנים משירותי בריאות הדדיים, הנמצאים באחת מחברות האיחוד האירופי.

הטבה #7 – זכות בחירה והגשת מועמדות לתפקידים בשירות הציבורי.