מעסיק? הנה כמה טיפים בשבילך

מעסיק? הנה כמה טיפים בשבילך

בעלי עסק או חברה ומעסיקים עובדים?  יש מספר דברים שחשוב לדעת הן למען השקט הנפשי שלכם והן לבניית יחסי עבודה מיטביים עם העובדים.

שומרים על הכללים

בישראל נחקקו חוקים רבים, כבר בשנות החמישים של המאה הקודמת, שמטרתם להסדיר את מערכת היחסים בין מעסיקים לעובדיהם. עם השנים הוספו חוקים נוספים ותיקונים לחוקים קיימים, כדי להבטיח שעובדים לא יופלו או ינוצלו לרעה על ידי מעסיקיהם, אולם גם להבטיח את זכויות המעסיק שמבקש עובד נאמן, אחראי וכזה שמצדיק את שכרו. חלק מהחוקים מהווים "כלל ברזל", כלומר, גם אם העובד מוותר על זכות מסוימת ואפילו מעגן זאת בחתימה, עדיין מחובת המעסיק לאפשר לעובד זכות זו, אחרת הוא עלול למצוא את עצמו בצרה, לעתים אפילו עד כדי האשמה בעבירה פלילית.

חוקי עבודה

רשימת החוקים, הזכויות, תתי החוקים והתיקונים היא ארוכה מאד וניתן למצוא אותה במלואה באתר התמ"ת. אולם ישנם מספר חוקים שחשוב לדעת ולהכיר עוד לפני שאתם שוכרים עובד וחותמים עמו על חוזה העסקה:

  • חוק שכר מינימום – חוק מגן זה קובע את שכרו של העובד, גם אם הוא עובד לפי שעות. שכר המינימום משתנה עת לעת וחשוב להתעדכן בשינויים מאחר ואי תשלום שכר מינימום נחשב לעבירה.
  • ימי חופשה – חוק זכויות העובד קובע שכל עובד זכאי לקבלת ימי חופשה בתשלום. מספר ימי החופשה נקבע על פי וותק העובד בעבודה. ימי החופשה לא כוללים חופשת מחלה, ימי אבל או יציאה למילואים.
  • דיווח נוכחות – לפי חוק שעות עבודה ומנוחה (1951), חייב המעסיק לנהל רישום בכל הנוגע לשעות העבודה, שעות המנוחה, שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה. על הרישום לכלול גם שעות עבודה בפועל. הדרך המקובלת היום לבצע את המעקב והרישום של שעות העבודה בפועל היא באמצעות דיווח נוכחות המתבצע באמצעות שעון אלקטרוני או דיגיטלי. לאחרונה הכניסו מספר מעסיקים גם שעוני נוכחות ביומטריים לדיווח נוכחות בעבודה.
  • הסכם עבודה – סעיף הסכם עבודה בחוק זכיות העובד קובע שהלנת שכר תיחשב לעבירה פלילית. עונש עבירה זו הוא קנס ויכול להיות אפילו מאסר של המעסיק, לכן בכל סיטואציה פיננסית שבה תהיו – אל תעכבו משכורות.
  • הודעה מוקדמת – החוק קובע שבעת סיום ההתקשרות בין העובד למעסיק, חייב הצד שהחליט לסיים את הקשר ליידע את הצד השני בדבר כוונותיו. עליו לעשות זאת בכתב, בהודעה הידועה כהודעה מוקדמת.
  • שוויון הזדמנויות בעבודה – מדובר באחד מחוקי העבודה המשמעותיים והחשובים ביותר, מאחר והוא קובע את זכותו של כל עובד שלא להיות מופלה בגין נטייה מינית, מינו, מעמדו האישי, הריון, דת, גזע, גיל, ארץ מוצא, השקפה, שיוך למפלגה, מוגבלות, קידום בעבודה והטבות אחרות.

עוד מספר דברים שכדאי לדעת

ניתן לראות שקיימים חוקים ותיקונים רבים בכל הנוגע לחוקי עבודה, רובם נועדו כדי לשמור על זכויות העובד. יחד עם זאת, במקרים רבים חוקי מגן אלו שומרים גם על זכויות המעסיק, שאם ישמור על הכללים ויפעל לפי החוק, לא ייתקל בעובדים ממורמרים, חסרי מוטיבציה וכועסים על כי נשללו מהם זכויותיהם.

חוקים נוספים שחשוב לתת עליהם את הדעת:

  • ימי מחלה – חוק ימי המחלה קובע שעובד אשר לא הגיע לעבודה עקב מחלה, זכאי לקבלת תגמול כספי, שמחושב לפי ימי המחלה ונתונים נוספים.
  • הסכם עבודה – על המעסיק לדאוג לספק לעובד לא יותר משלושים יום לפני תחילת עבודתו, הסכם עבודה ובו מפורטת המשרה עם תיאור התפקיד, תנאי ההעסקה, שם הממונה הישיר, פירוט השכר שסוכם, תנאים סוציאליים ומספר ימי העבודה.
  • חוק חופשה שנתית – חוק מגן זה הוא מהוותיקים שבדיני עבודה (1951) ומטרתו להבטיח לעובד לקבל את ימי החופשה להם הוא זכאי. חוק החופשה כולל גם קריטריונים למתן חופשת לידה, חופשה בגין ימי אבל, יציאה למילואים ונושאים נוספים.

נציין טיפ אחרון לסיום – מומלץ לבדוק היטב גם את דבר החוק בנוגע להחזר הוצאות נסיעה לעובד, חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, דמי חגים וכל מה שחשוב להבטיח לעובד בטרם התחילה התקשרות המקצועית איתו. ככל שתלמדו יותר לעומק את נושא דיני העבודה, כך תמנעו תביעות עתידיות, גם אם אינן מבוססות, עוגמת נפש ובמקרים מסוימים גם קנסת ועונשים נוספים העלולים להיפסק נגדכם.