מע"מ ומס תשומות בתקופה הקורונה

מע"מ ומס תשומות בתקופה הקורונה

החודשים האחרונים שבהם רוב המדינה הייתה בסגר, ועסקים רבים נאלצו לסגור את דלתותיהם, תיזכר למשך חודשים ארוכים כגורם להקפאה של המשק הישראלי. למרות המענקים וההלוואות לעסקים קטנים, רבים מהם מגלים קושי תזרימי משמעותי. בתקופה זו, רשות המיסים אישרה מספר תקנות הנוגעות לתשלומי מס הכנסה ומע"מ כדי להקל על העסקים. מרבית ההקלות הללו מבוססות על דחייה של הדוחות והתשלומים ולא ביטול שלהם. במאמר זה תגלו את השינויים השונים.

הקלה על מדווחי המע"מ

חלק מהעסקים בארץ מדווחים באופן חודשי ואחרים באופן דו־חודשי. עבורם, רשות המיסים שינתה את מועד הדיווח למע"מ לחודשיים הראשונים של שנת 2020. מי שמדווח כל חודשיים יידרש להגיש את הדו"ח שלו עד תאריך 27 באפריל 2020. לעומת זאת, מי שמדווח באופן חודשי נדרש כבר להגיש את הדו"ח לפני חג הפסח בתאריך 26 במרץ.

שימוש בהעתקי החשבוניות להגשת תשומות

עסקים שהמשיכו לפעול בתקופה שבה ישראל הייתה בסגר, או סגר חלקי בין החודשים מרץ (מתחילתו) ועד לסוף מאי, יוכלו להשתמש בהעתקים של חשבוניות עבור העסקאות שבצעו כדי לנכות מס תשומות, התשלום המנוכה עבור המע"מ ששילם העסק לעסקים אחרים על מוצרים שנועדו להפעלת העסק. מדובר בשינוי מהותי משום שכל חשבונית דיגיטלית או סרוקה שהתקבלה הייתה צריכה לכלול חתימה אלקטרונית. כיום, מספיק שהחשבונית צולמה כדי להגישה לרשות המיסים כהוצאה.

חשוב לדעת, כי רשות המיסים בכל זאת מחייבת שמירה של חשבונית המקור, גם אם הגיעה באיחור לבית העסק (עד חודש יולי). אם לעסק לא יוכל להציג את החשבונית המקורית, עליו להגיש דו"ח מתקן ולשלם את הסכום שניכה מהמס. מה הדבר אומר מבחינת עסקים שמנפיקים חשבוניות? עליהם עדיין לנסות ולספק ללקוח חשבונית מקורית במהלך החודשים הללו, כדי שהלקוח יוכל להשתמש בה להוכחת הוצאות המע"מ של המוצרים והשירותים שנרכשו עבור העסק במהלך השנה.

מה עושים אם הייתה לכם חקירה של מע"מ?

לצד כל ההקלות הללו, מי שהיה בתקופה של חקירה ברשות המיסים יגלה כי הדיון בעניינו נדחה. הדבר אינו מהווה ויתור על הזכות של רשות המיסים לחקור אותו מאוחר יותר, כאשר מגפת הקורונה תפסיק להשפיע בצורה כה מהותית על חיינו. כאשר רשות המיסים תחזור לפעול, אתם עדיין עשויים למצוא את עצמכם עומדים בפני חקירה. לכן, אפשר לנצל את התקופה הנוכחית ולהיעזר בשירותיו של עורך דין מע"מ, במטרה לצלוח את החקירה הזו בצורה הטובה ביותר.

האם עסקים שעובדים מהבית בתקופה הזו יכולים להזדכות על הוצאות?

בדומה לעסק הפועל מהבית כל השנה, גם עסקים הפועלים מהבית באופן זמני יכולים לבקש זיכוי על הוצאות נוספות בתקופה הזו. חשוב לדעת כי הזיכוי יחושב באופן יחסי על פי כמות החדרים המוקדשת לעסק בבית. לדוגמה, אם יש לכם שלושה חדרי שינה וסלון והסבתם חדר אחד למשרד, אז רבע מההוצאה על חשמל ואינטרנט יהיו מוכרים.

לסיכום, התקופה הנוכחית אכן מאתגרת, במיוחד עבור עסקים קטנים. חשוב לשמור את כל החשבוניות גם אם אתם עובדים מהבית וליהנות מזיכוי המס המגיע לכם.