היתרונות בהשגת אזרחות פורטוגלית

היתרונות בהשגת אזרחות פורטוגלית

אזרחות פורטוגלית הפכה להיות משאת נפשם של רבים ולו רק בגלל שהיא מהווה כרטיס כניסה מהיר וקל יחסית לאיחוד האירופאי. מאז שהתקבלו בפורטוגל (בשלהי אפריל 2015) החוקים הנוגעים למתן אזרחות זו לצאצאי המשפחות שגורשו מספרד (עליהם נמנים לא מעט יוצאים מדינות צפון אפריקה) גם צאצאי משפחות שמקורן אינו באחת ממדינות אירופה יכלו לממש את הזכות לעבוד, לחיות ולבצע עסקאות נדל"ן שעד כה היו סגורות רק לאזרחי האיחוד. במאמר זה נעמוד על היתרונות השונים בהשגת האזרחות הפורטוגלית.

ללמוד באירופה בחינם או בעלות סמלית

דמיינו את האפשרות ללמוד לימודים גבוהים בחינם ולהשיג דיפלומה נחשקת התקפה ברחבי העולם וגם בישראל? מקצועות כמו רפואה (אליהם קשה מאד להתקבל בארץ) ומקצועות אחרים נפתחים בפניכם. אם תבחרו ללמוד בפורטוגל עצמה יתכן ותוכלו להתקבל לאחד מהמוסדות האקדמיים האיכותיים בה או במדינות אחרות המשתייכות לאיחוד. אך, זכות זו אינה פתוחה לכולם – רק לבעלי אזרחות פורטוגלית. במידה ותרצו להירשם ללימודים באותן המדינות עם אזרחות ישראלית בלבד תצטרכו להיפרד לשלום מעשרות אלפי יורו.

הרבה יותר קל להשיג דרכון זה דרך פורטוגל מאשר דרך מדינות אחרות

בעבר, יוצאי ספרד ניסו לקבל את הזכות להשתייך לאיחוד האירופי, חלק הצליחו במשימה אך רבים אחרים נתקלו במשוכות בירוקרטיות לא פשוטות. על פי החוק שהתקבל בשנת 2015 בספרד המעוניינים לזכות באזרחות ספרדית יצטרכו לא רק להוכיח כי הם צאצאי מגורשי ספרד (כפי שדורשת גם מחלקת ההגירה בבקשת אזרחות פורטוגלית) אלא גם לעבור מבחן ידע בשפה הספרדית וכן להוכיח בקיאות בהיסטוריה והתרבות העשירה של ספרד. מעבר לכך, כאשר מבקשים אזרחות ספרדית יש להגיע לספרד על מנת לעבור ראיון אישי, בעוד אזרחות פורטוגלית ניתן לקבל על בסיס קשר עם הקהילה היהודית במקום המציינת כי המבקש הוא אכן צאצא של משפחה שגורשה מספרד או פורטוגל.

אזרחות פורטוגלית מעניקה אישור עבודה ברחבי אירופה

בדומה לאישור עבודה אמריקאי המאפשר לעבוד בכל אחת מהמדינות בארה"ב, כך גם אישור עבודה מאחת מהמדינות החברות בגוש היורו מאפשר לכם לעבוד בכל אחת מהמדינות החברות בגוש ויהיו חברות בעתיד. בתקופה שבה הבטחון מתערער והמציאות הכלכלית אינה חד משמעית, כדאי לשמור על אפשרויות פתוחות ברחבי העולם למעבר קל ומהיר למדינה אחרת. גם אם אינכם מתכוונים כיום להשתמש באפשרות זו – תוכלו להמשיך ולהתגורר בישראל ובעת הצורך לעבור. מיותר לציין כי זכות זו אינה מסייעת רק לכם אלא גם לדורות הבאים – נרחיב על כך מעט.

הפעולות שתעשו היום יכולות להשפיע גם על הנכדים שלכם בעתיד

אישור קבלה היום של אזרחות פורטוגלית אינו משפיע רק עליכם. כאשר קיבלתם את הדרכון הפורטוגלי גם בן הזוג והילדים שלכם רשאים לקבלו. בעתיד, הנכדים והנינים יוכלו לרשת מכם זכות זו – ובעת הצורך להשתמש בזכות הגדולה שניתנה להם ללמוד, לעבוד ולעשות עסקים במדינה. אילו אפשרויות נפתחות בפניכם כאזרחים פורטוגליים להשקעות?

השקעות נדל"ן, משכנתאות ופתיחת עסק

המדינות החברות בגוש היורו מעניקות הטבות פיננסיות מופלגות לאזרחיהן לרבות אפשרות לקבלת משכנתא בתנאים מועדפים בבנקים, אפשרות רכישת נדל"ן מסחרי וכן מגוון הטבות בעת פתיחת עסק. חלק מהמדינות ידרשו מכם אישורים נוספים ובטחונות ואחרות יתייחסו אליכם כאזרחים לכל דבר ועניין בדומה להבדלים בין יחס הבנקים בישראל לאזרחי המדינה מול משקיעים זרים המגיעים לתחומה. מעבר לכך, התחום העסקי מצריך לעתים יצירת שיתופי פעולה מעבר לים – הדרכון הישראלי עשוי להוות מכשול בביקור במדינות מסוימות אליהן תוכלו להכנס עם דרכון אירופאי.

תנאים סוציאליים לבעלי אזרחות פורטוגלית

פורטוגל מעניקה לבעלי אזרחות פורטוגלית תנאים מועדפים בכל הנוגע לזכויות סוציאליות במדינה. לאחר שהתקבלתם כאזרחים ואתם מתחילים לשלם ביטוח לאומי במדינה אתם זכאים לשירותים בחינם כמו רפואת עיניים ושיניים ולטיפולים רבים בסבסוד ניכר. מעבר לכך תהיו זכאים לזכויות סוציאליות נוספות הנלוות הן למקומות העבודה הפוטנציאליים והן לסטודנטים הלומדים ברחבי המדינה.

קופצים לארה"ב ללא וויזה

נקנח ביתרון נוסף שעדיין קיים עבור אזרחי פורטוגל – האפשרות לבקר בארה"ב בלי להגיש בקשת ויזה מיוחדת. נכון להיום, כאזרח ישראלי אתם צריכים להגיע לשגרירות האמריקאית, לעבור ראיון שבסופו הקונסול יחליט האם לתת לכם להיכנס למדינה. כבעלי אזרחות פורטוגלית תהיו פטורים מראיון זה ותוכלו למלא טופס מהיר ולרכוש כרטיס טיסה לביקור בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות.